Wednesday, May 18, 2011

Kata Tugas (Kata Hubung)

Kata Tugas

Kata Hubung
Binaan kata hubung gabungan dari segi sintaksis :
• Hashim Haji Musa menjelaskan bahawa apabila ayat setara dicantumkan oleh kata hubungan gabungan, maka ayat itu dikenali sebagai ayat majmuk gabungan.
• Rumus tidak membenarkan kata hubungan gabungan berada di depan atau di belakang ayat bagi mewujudkan ayat majmuk yang gramatis.

Binaan kata hubung gabungan dari segi semantik :
• Menurut Asmah Haji Omar, kata hubung gabungan ‘dan’ apabila digunakan akan membawa makna lanjutan cerita daripada klausa pertama manakala ‘tetapi’ mempunyai makna ‘perlawanan’ kerana mengandingkan proposisi.

Isu penggunaan kata hubung gabungan ‘dan’ dan ‘tetapi’ di awal ayat :
• Berdasarkan rumus dan teori kata hubung gabungan yang diberikan oleh penahu-penahu bahasa Melayu jelas menunjukkan bahawa kata hubung digunakan untuk menyambung dua atau lebih sama ada perkataan, frasa, klausa ataupun ayat.
• Namun, ada sesetengah penutur jati bahasa Melayu menggunakan kata hubung gabungan ‘dan’ , ‘tetapi’ di awal ayat.
• Mohd Ra’in Shaari telah mengambil contoh penggunaan kata hubung gabungan ‘dan’, ‘tetapi’ melalui tiga sumber yang berlainan iaitu Sulalatus Salatin, Mingguan Malaysia dan Berita Harian.
• Contoh Sulalatus Salatin : Dan Ialah Tuhan yang abadi, lagi sentiasa ada-
Nya dan tiada satu jua pun kemudian. (hlm. 1)
• Contoh Mingguan Malaysia : Dan dalam era ICT pervasif sekarang ini,
ancaman terbesar ialah daripada gejala
serangan siber dan pengodam sistem yang
boleh melumpuhkan sesebuah sistem yang
dikawal sepenuhnya secara digital. (20
januari 2002, hlm. 28)
• Berdasarkan contoh di atas, ayat tersebut tidak gramatis dan bersifat lewah kerana kata hubung digunakan sebanyak dua kali. Kata hubung pertama tidak membawa apa-apa makna dari segi sintaksisnya. Namun dari segi semantiknya, ‘dan’ di hadapan ayat membawa makna tertentu seperti penegasan atau urutan perkara yang ingin ditegaskan.
• Selain tanda penegasan, kata hubung gabungan juga boleh mendukung fungsi sebagai penanda transisi iaitu sebagai penanda pemisah antara isi, perenggan atau teks.
• Jika kata hubung gabungan digunakan di hadapan ayat dalam satu-satu perenggan, ia akan membawa penanda transisi antara isi-isi kecil dengan isi utama.
• Jika kata hubung gabungan digunakan pada awal perenggan, ia bermaksud sebagai penanda transisi antara perenggan yang mempunyai pertautan.
1.1.2 Blair (1956)
Pemulihan ialah program khas berbentuk tambahan bagi memenuhi keperluan kanak-kanak yang menghadapi masalah pembelajaran agar ketidakupayaan yang menghalangnya dapat diatasi. Aktiviti pemulihan tertumpu kepada penguasaan kemahiran.

1.1.3 O. C. Simpson (1975)
Aktiviti pemulihan merupakan tindakan khas atau tindakan khusus yang diambil untuk mengatasi keperluan pendidikan murid yang mengalami kesulitan dari segi pembelajaran dalam kelas khas di sekolah biasa, di pusat-pusat khusus yang dihadiri oleh murid secara sambilan, dan dalam darjah untuk pengajaran pembelajaran biasa.

1.1.4 Syarifah Alawiah Alsagoff (1983)
Pemulihan ialah satu tindakan yang diambil untuk mengatasi keperluan pendidikan murid yang mengalami kesusahan dari segi pembelajaran dalam darjah khas di sekolah biasa, di pusat khusus yang diasingkan daripada sekolah biasa dan dalam darjah untuk pengajaran pembelajaran biasa.

1.1.5 Ishak Harun dan Koh Boh Boon (1983)
Pemulihan merupakan perkhidmatan khas untuk memenuhi keperluan kanak-kanak yang menghadapi pembelajaran di sekolah biasa.


Rumusan Konsep
Pendidikan pemulihan ialah suatu aktiviti pengajaran dan pembelajaran alternatif untuk membantu murid-murid yang menghadapi masalah di dalam kelas. Pelaksanaan program pemulihan ini bermatlamatkan supaya jurang perbezaan pencapaian di antara murid dapat dikecilkan dan mereka dapat belajar bersama-sama dalam suasana pembelajaran yang lebih baik di dalam kelas biasa.
PEMULIHAN :
Kamus Dewan Edisi Keempat (2005: 1245,1246)
“Pulih” bermaksud kembali seperti biasa (keadaan semula). “Pemulihan” bermaksud perbuatan memulihkan dan pengembalian kepada keadaan semula. Dalam konteks ini konsep pemulihan merujuk kepada kanak-kanak yang menghadapi masalah dalam pembelajaran. Pembelajaran pemulihan biasanya dikaitkan dengan usaha untuk memperbaiki sesuatu kekurangan atau memperbetul sesuatu.