Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Berbantukan
Komputer
Oleh:
Muhammad Khairi
Mohamed Nor
khairimn@yahoo.com
Pendahuluan
Pelbagai perubahan
dan inovasi telah tercipta dalam kaedah
pengajaran dan pembelajaran dalam bidang pendidikan kini. Kemajuan dalam
pelbagai bidang kini membawa suatu anjakan besar dalam sistem pendidikan negara
kita. Kemajuan yang pesat dalam bidang teknologi pendidikan dan komunikasi
telah memungkinkan perubahan dalam bidang pendidikan. Kaedah pengajaran dan
pembelajaran berbantukan komputer telah diaplikasikan dengan meluas kini.
Aplikasi pengajaran
berbantukan komputer bermaksud proses pengajaran dan pembelajaran yang
melibatkan penerapan teknologi seperti komputer serta menggunakan bahan bantu
mengajar berasaskan ICT dan penggunaan perisian yang sedia terbina ataupun yang
dibina sendiri oleh guru mengikut kredibiliti masing-masing mengikut sukatan
pelajaran bahasa Melayu.
Penggunaan kaedah
pengajaran berbantukan komputer dalam sistem pendidikan kini menjadi suatu yang
penting dan sangat efektif. Dengan penggunaan pengajaran berbantukan komputer
ini dilihat lebih memudahkan dalam melakukan sesuatu kerja. Penggunaan
pengajaran berbantukan komputer mulai mendapat perhatian selari dengan projek
mega kerajaan iaitu projek sekolah bestari yang direka bentuk semula
berdasarkan Aplikasi Perdana Koridor Raya Multimedia.
Projek ini diharapkan
stail dan kaedah pengajaran bahasa Melayu akan berubah daripada kaedah
konvensional yang kurang berkesan berbanding kaedah pengajaran berbantukan
komputer. Pengajaran bahasa yang membosankankan sebelum ini dapat diubah dengan
penggunaan kaedah berbantukan komputer ini.
Kini, prasarana
sekolah dengan segala kemudahan teknologi multimedia dibekalkan oleh kerajaan
bagi tujuan meningkatkan penggunaan kaedah pengajaran berbantukan komputer.
Usaha ini perlu digembleng secara berterusan dan tekal agar niat murni kerajaan
untuk memartabatkan bahasa Melayu akan tercapai.
Menurut Hjetland
(1995) dalam Norizan Abdul Razak, menyatakan bahawa, penggunaan komputer dapat
memudahkan tugas dan meningkatkan prestasi guru di dalam melaksanakan
pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Daripada pernyataan itu, penggunaan
komputer dalam sistem pendidikan kini menjadi semakin dominan dan efektif. Segala
maklumat akan mudah dicapai hanya dihujung jari sahaja. Para guru mudah
mendapatkan maklumat mengenai kontents dan cara mengajar bahasa Melayu dengan
hanya mendapatkan maklumat berbantukan komputer. Di samping itu, murid juga
lebih mudah mengakses maklumat yang diperlukan oleh guru dengan hanya
berbantukan komputer tanpa ada batasan masa dan tempat.
Cita-cita murni ini memerlukan
komitmen semua pihak termasuk kerajaan, kementerian pelajaran, sekolah,
guru-guru, waris termasuk juga para pelajar amnya. Proses untuk mencapai
kejayaan ini memerlukan gandingan antara gemblengan keseluruhan institusi yang
terlibat dalam alam pendidikan. Di sekolah contohnya, guru-guru perlu yakin
tentang kebaikan dan efektifnya penggunakan pengajaran berbantukan komputer.
Oleh yang demikian, guru-guru perlulah sentiasa berusaha dalam meningkatkan
pengetahuan dan kepakaran terhadap dunia teknologi ini. Kepakaran seseorang
guru dalam mengendalikan peralatan komputer di samping perisiannya dapat
membantu guru melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan.
Keupayaan seseorang guru menggabungkan kaedah pengajaran berbantukan komputer
di dalam pengajaran bukanlah dapat dilakukan secara mudah tanpa perlu
mendalaminya tetapi memerlukan kesungguhan dan iltizam tinggi yang berterusan
untuk menjamin kejayaan proses pengajaran dan pembelajaran.
Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu Berbantukan
Komputer
Pengajaran dan
pembelajaran berbantukan komputer merupakan satu kaedah pengajaran yang
disampaikan menggunakan gabungan antara komputer, pakej perisian, sistem talian
dalam mengakses kemudahan internet. Penggunaan kaedah ini terutama dalam
menyampaikan pengajaran dengan lebih mudah dan afektif memerlukan penggunaan
aplikasi perisian komputer, mengakses maklumat melalui internet dan aplikasi
persembahan elektronik seperti perisian “Power point”. Aplikasi komputer ini
penting untuk tujuan menyampaikan persembahan dengan lebih menarik dan berkesan
semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
Penggunaan perisian
pengajaran dan pembelajaran yang berbantukan komputer berkemampuan
mempersembahkan maklumat dengan menarik serta menyimpan dan mengawal maklumat
dengan baik.Tambahan kini perisian komputer dapat berinteraksi secara terus
kepada pengguna. Kecanggihan penggunaan komputer ini mendatangkan kebaikan dan
keburukan jika tidak diaplikasi secara berkesan.
Kaedah pengajaran
berbantukan komputer ini hanyalah merupakan suatu bahan bantu kepada guru dan
tidak merubah fungsi guru di dalam kelas. Komputer yang digunakan sebagai bahan
bantu dalam pengajaran bahasa perlu digunakan secara terancang dan pelbagai
aspek hendaklah diteliti dan diambil kira untuk mencapai cita-cita murni yang
diharapkan. Pengajaran berbantukan komputer perlu digunakan secara terancang
dan kesesuaian perlu diteliti agar dapat meningkatkan penguasaan kemahiran
komputer dan kemahiran berbahasa berbantukan komputer.
Persediaan Guru
Persediaan guru
permulaan yang mendapat didikan di Institut Pendidikan Guru (IPG) perlu
pendedahan mendalam dalam aplikasi komputer dalam pengajaran bahasa Melayu di
sekolah kelak. Sehubungan itu, IPG telah merancang suatu subjek khusus iaitu
BMM3105 Pengajaran Bahasa Melayu Berbantukan Komputer bagi membantu guru
mengetahui cara mengakses maklumat terutama dalam mencari maklumat mengenai
bahasa Melayu. Selain itu, pelajar didedahkan dengan cara membangunkan bahan
pengajaran berbantukan komputer seperti membina blog pembelajaran, laman web,
perisian persembahan PowerPoint, MS Publisher dan lain-lain.
Pengetahuan
pengajaran berbantukan komputer didedahkan kepada pelajar jurusan major Bahasa
Melayu di semua IPG. Kandungan subjek BBM3105 Pengajaran Bahasa Melayu
Berbantukan Komputer akan disenaraikan di bawah:
Kandungan
|
Penggunaan
Enjin Pencari Bahan Bahasa Melayu
|
Menggunakan
Internet, Enjin Pencari Bahan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
Aplikasi
Garis Panduan dan Etika Penggunaan Internet
|
Pemilihan
Bahan Internet untuk Pengajaran dan
Pembelajaran
Bahasa Melayu
|
Membina
dan Menggunakan Tapak, Laman Web Pembelajaran dan Pakej Tutorial Pembelajaran
dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
Membina
dan Mengaplikasikan Struktur Perpautan dalam Penyusunan Bahan Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
|
Mengaplikasikan
Model Pemprosesan Maklumat dalam
Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
|
Pengajaran
Bahasa Melayu Secara Atas Talian dan Luar Talian
|
Mengedit Bahan Pengajaran Bahasa Melayu Secara Atas
Talian Menjadi Brosur, News Letter,
dan Kad Pengumuman
Aplikasi ke dalam
pengajaran kemahiran bahasa.
|
Membina
Bahan Video dan Audio Untuk Pengajaran Kemahiran Bahasa Melayu
§ Menentukan
peringkat pengajaran dan kemahiran bahasa
§ Menentukan prinsip
pembinaan bahan video dan audio
§ Membina bahan video
dan audio
§ Menggunakan
perisian audio untuk pengajaran kemahiran mendengar, bertutur dan membaca.
|
Pengajaran
Bahasa Melayu Secara Sidang Video
|
Menggunakan
Alat Pengarangan dalam Pengajaran Bahasa Melayu
|
Mereka
Cipta Animasi dalam Persembahan Bahan Pengajaran Bahasa Melayu
|
Bengkel
Cakera Padat Pembelajaran dalam Pengajaran Bahasa Melayu
|
Seminar
dan Pameran TMK dalam Pengajaran Bahasa Melayu Dekad Kini dan Mendatang
|
Pengajaran dan
pembelajaran bahasa Melayu berbantukan komputer ini diharapkan dapat
diaplikasikan sepenuhnya oleh guru-guru dalam pengajaran mereka kerana
kebanyakan kajian yang dijalankan mengenai penggunakan komputer dalam
pengajaran dapat meningkat penguasaan kemahiran, ianya lebih afektif, membantu
guru dan murid, membantu guru menjalankan aktiviti di dalam kelas, objektif
yang disasarkan akan tercapai, seterusnya meningkatkan minat pelajar dan mampu
dijadikan sebagai bahan rujukan yang bermanfaat kepada guru dan pelajar.
Pembelajaran bahasa
Melayu berbantukan komputer juga menyediakan pembelajaran yang konsisten dan
terjamin. Kajian Zol (2001), mendapati terdapat perbezaan dalam peningkatan
skor setelah pelajar menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran.
Kesimpulan
Usaha berterusan
perlu digembleng oleh semua pihak dalam merealisasikan hasrat kerajaan dan
kementerian pelajaran dalam usaha peningkatan penguasaan kemahiran berbahasa
terutama bahasa Melayu. Kejayaan sesuatu kaedah pengajaran seharusnya
bertunjangkan kejituan pengetahuan, komitmen yang berterusan dan mempelbagaikan
pendekatan, kaedah dan teknik dalam pengajaran dan pembelajaran.
Usaha
mempertingkatkan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa
telah, sedang dan akan diteruskan dengan giat. Ini bertujuan memberi dan
meningkatkan pengetahuan dalam kalangan generasi pelajar bagi persediaan masa
depan dalam arus globalisasi teknologi maklumat.
Selaras dengan hasrat
murni kerajaan untuk menggalakkan penggunaan komputer dalam proses pengajaran
dan pembelajaran, diharapkan para guru mengambil peluang ini untuk meningkatkan
kemahiran penggunaan komputer untuk diaplikasikan ke dalam kaedah pengajaran
mereka.
Pengajaran bahasa
berbantukan komputer wajar dijadikan suatu kaedah pengajaran kerana kaedah ini
dilihat mampu menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih menarik,
aktif, kreatif, menarik, afektif seterusnya akan mencapai objektif yang
disasarkan.
Rujukan:
Ambigapathi, P.. dan
Suthagar, N. (2003). “Literasi Teknologi
Komputer: Persepsi
Dan
Penggunaan di Kalangan Guru.” Selangor:Universiti Putra Malaysia.
Ismail Zain. (2002). Aplikasi Multimedia Dalam Pengajaran.
Kuala Lumpur:Utusan
Publication & Distributors
Sdn.Bhd.
Norizan Abd Razak
(1998). CALL:Some Pedagogical Issues. Siri Penerbitan Fakulti
Pengajian Bahasa, UKM, Bangi.
Omar Zakaria, Shaifol
Bahary Sulaiman & Hassan Ahmad. (2006). HBEF
Teknologi
Maklumat
dalam Pendidikan.
Kuala Lumpur:Open University Malaysia.
Siti Hajar Abdul Aziz.
(2009). Bahasa Melayu II Siri Pendidikan
Guru. Selangor :
Oxford Fajar Sdn Bhd.
Sejauhmanakah
Keberkesanan Penggunaan Teknologi Maklumat dalam Pendidikan
Sukatan Pelajaran BMM
3105 Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
Berbantukan Komputer 2011