1.0
|
Peringkat prabacaan
merupakan peringkat kesediaan murid-murid untuk membaca. Peringkat ini terdiri
daripada pelbagai kemahiran yang menyediakan asas bacaan dalam kalangan murid-murid.
Pada peringkat ini, murid belum lagi tahu membaca, menulis dan juga mengira.
Oleh itu, proses prabacaan penting untuk memandu murid-murid supaya pandai
membaca, menulis dan mengira. Pengamatan merupakan salah satu kemahiran yang
boleh dikembangkan dan dipelajari oleh murid-murid. Terdapat tiga jenis
pengamatan iaitu pengamatan penglihatan, pengamatan pendengaran dan pengamatan
pergerakan tangan dan mata.
1.1
|
PENGAMATAN PENGLIHATAN
1.1.0 DISKRIMINASI
Diskriminasi
merupakan satu kebolehan membezakan bentuk, saiz, warna, huruf, bilangan dan
perkataan. Contoh ;
1.1.1 INGAT KEMBALI
Ingat
kembali merupakan satu kebolehan mengingat kembali apa yang diamati oleh
seseorang individu. Antara strategi yang boleh dilaksanakan untuk proses
mengingat kembali ini ialah menyediakan murid dengan bahan maujud, kemudian
meminta murid menelitinya. Setelah itu, bahan maujud tersebut dialihkan
daripada pandangan dan murid disuruh menyebut atau melukis kembali apa yang
diamatinya.
1.1.2 ORIENTASI KEDUDUKAN
Orientasi
merupakan satu kebolehan membezakan kedudukan sesuatu huruf, nombor dan sesuatu
susunan gambar. Contohnya, dapat membezakan kedudukan wisel yang salah
kedudukannya.
1.1.3 TURUTAN
Turutan
merupakan satu kebolehan untuk mengingat kembali sesuatu mengikut susunan yang
betul. Contohnya biji benih kacang hijau
akan bercambah mengikut turutannya yang betul.
1.1.4 MENYUDAHKAN ATAU MELENGKAPKAN
Menyudahkan
atau melengkapkan merupakan kebolehan untuk mengenal sesuatu benda, nombor,
objek, perkataan atau ayat. Contohnya, melengkapkan perkataan yang tidak
lengkap hurufnya.
1.1.5 MENYALIN
Menyalin
merupakan satu kebolehan menyalin sesuatu bentuk, huruf, nombor, perkataan atau
ayat. Contohnya, menyalin ayat ringkas seperti di bawah.
Itu kucing.
Kucing itu comel.
|
1.1.6 RAJAH LATAR BELAKANG
Rajah
latar belakang merupakan kebolehan menentukan sesuatu seperti bentuk, huruf,
nombor pada latar belakang sesuatu gambar atau rajah seperti contoh di bawah
ini.
1.1.7 KOORDINASI MOTOR MATA DAN TANGAN
Koordinasi
motor mata dan tangan merupakan suatu kebolehan untuk menyelaraskan pergerakan
motor tangan dan mata. Contohnya, aktiviti menyambungkan keretapi ini untuk
melatih koordinasi motor tangan dan mata.
1.1.8 KETETAPAN BENTUK/KEDUDUKAN DALAM
RAJAH
Ketetapan
bentuk atau kedudukan dalam rajah merupakan suatu kebolehan mengetahui sesuatu
bentuk, huruf atau nombor yang mempunyai bentuk yang tetap dan tidak akan
berubah bentuknya dalam mana-mana keadaan. Contohnya, murid dapat mengenal
gambar pisang walaupun berada dalam kedudukan apa sekali pun.
1.1.9 GAMBAR BERSIRI
Gambar
bersiri merupakan suatu kebolehan murid untuk mengikut cerita dari satu babak
ke babak yang lain dengan betul dan tersusun.
1.1.10
PEMBALIKAN BENTUK
Pembalikan
bentuk merupakan suatu kebolehan membezakan bentuk asal sesuatu huruf, nombor,
perkataan dan gambar. Contohnya, bentuk asal rumah dapat dikenal pasti oleh
murid selepas gambar rumah tersebut diterbalikkan.
1.1.11
MAZING/MENCARI JALAN KELUAR
Mazing
merupakan suatu kebolehan dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Contohnya,
mencari jalan keluar dalam permainan mazing ini.
1.1.12
BENDA TERSEMBUNYI
Mencari
benda tersembunyi merupakan suatu kebolehan menyelesaikan sesuatu masalah yang
abstrak dan yang sukar dikenal pasti. Contohnya, mencari benda tersembunyi di
dalam gambar seperti rajah di bawah.
1.2
|
PENGAMATAN PENDENGARAN
Pengamatan
pendengaran adalah suatu kebolehan murid dalam mendengarkan sesuatu bunyi.
Antara aktiviti yang boleh dijalankan dalam pengamatan pendengaran ialah :
·
Meneka sesuatu bunyi sama ada bunyi
haiwan, objek dan lain-lain
·
Meneka arah sesuatu bunyi
·
Mengajuk sesuatu bunyi
·
Meneka sesuatu nada bunyi sama ada
rendah, tinggi atau nyaring.
1.3
|
PERGERAKAN TANGAN DAN MATA
1.3.0 JAHITAN
Jahitan
merupakan aktiviti yang bertujuan melatih pergerakan otot tangan dan mata untuk
mendapatkan sesuatu objek/gambar yang dikehendaki.
Contohnya, murid perlu menyambungkan
kereta api mengikut susunan yang betul. Untuk menyambungkan kereta api itu,
murid perlu menggunakan koordinasi tangan dan juga mata.
1.3.1 MEMBENTUK
Untuk
aktiviti membentuk, murid perlu menggunting gambar-gambar mengikut bentuknya
yang betul.
1.3.2
SAMBUNG
TITIK
Untuk
aktiviti menyambung titik ini, murid perlu menyambungkan titik bagi mendapatkan
bentuk atau objek yang dikehendaki.
1.4
|
PELAKSANAAN AKTIVITI
1.4.0 MELAKSANAKAN AKTIVITI PENGAMATAN PENGLIHATAN
Beberapa
aktiviti berkenaan diskriminasi dijalankan bagi menguji pengamatan penglihatan
murid-murid dalam pelbagai aspek termasuklah saiz, warna dan bentuk.
AKTIVITI
: DISKRIMINASI YANG
GANJIL (BILANGAN)
PERUNTUKAN
MASA : 15 MINIT
PELAKSANAAN
:
1. Murid-murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan yang terdiri
daripada 3 atau 4 orang murid dalam satu kumpulan.
2. Guru menunjukkan gambar-gambar objek yang sama bentuk serta bilangan
dan salah satu gambar lagi berlainan dari segi bilangan.
3. Murid-murid berbincang sesama ahli untuk mengenal pasti perbezaan
gambar iaitu dari segi bilangan.
4. Seorang wakil murid dari kumpulan yang terpilih dikehendaki ke
hadapan dan memilih gambar yang ganjil dari gambar-gambar yang lain.
|
AKTIVITI :
SAYA BESAR, DIA KECIL
PERUNTUKAN
MASA : 10 MINIT
PELAKSANAAN
:
1. Murid-murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan yang terdiri
daripada 3 atau 4 orang murid dalam satu kumpulan.
2. Guru menunjukkan beberapa gambar yang sama tetapi dalam pelbagai
saiz.
3. Murid -murid berbincang sesama ahli untuk mengenal pasti dua gambar
yang sama saiz.
4. Seorang wakil murid dari kumpulan yang terpilih dikehendaki ke
hadapan dan membulatkan dua gambar yang sama saiz.
|
AKTIVITI : PANJANG ATAU
PENDEK
PERUNTUKAN
MASA : 10 MINIT
PELAKSANAAN :
1. Murid- murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan yang terdiri
daripada 3 atau 4 orang murid dalam satu kumpulan.
2. Guru menunjukkan gambar garisan yang mempunyai panjang yang berbeza.
3. Murid-murid berbincang sesama ahli untuk mengenal pasti garisan yang
pendek dan mewarnakan pada lembaran
aktiviti yang dibekalkan.
4. Seorang wakil murid dari kumpulan yang terpilih dikehendaki ke
hadapan dan memilih garisan yang pendek untuk diwarnakan.
|
AKTIVITI : DISKRIMINASI
BENTUK
PERUNTUKAN
MASA : 20 MINIT
PELAKSANAAN :
1. Murid-murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan yang terdiri
daripada 3 atau 4 orang murid dalam satu kumpulan.
2. Guru menampal sekeping kad manila yang dilukis dengan
bentuk berbeza secara bertindih.
3. Murid- murid dikehendaki mewarnakan bentuk yang dikehendaki.
|
AKTIVITI
: INGAT KEMBALI
PERUNTUKAN
MASA : 10 MINIT
PELAKSANAAN
:
1.
Murid-murid dibahagikan kepada
beberapa buah kumpulan yang terdiri daripada 3 atau 4 orang murid dalam
satu kumpulan.
2.
Guru menampal gambar yang
mempunyai bentuk yang berbeza. Sebagai contoh bentuk segi tiga dan bulat)
3.
Murid-murid diberi masa selama
10 saat untuk memerhatikan gambar tersebut.
4.
Selepas 10 saat gambar tersebut
ditanggalkan / ditutup.
5.
Murid-murid diberi masa selama
2 minit untuk melukis gambar yang ditunjukkan sebentar tadi mengikut
susunan yang betul.
6.
Seorang wakil murid
dikehendaki ke depan untuk
melukis gambar yang
dipaparkan mengikut susunan
yang betul.
7.
Langkah 2-6 diulang semula
dengan menambahkan
bilangan gambar yang
berbeza susunan menjadi
3 gambar dan
kemudiannya 4 gambar.
|
AKTIVITI
: SELAMATKAN AKU
PUTERA RAJA
PERUNTUKAN
MASA : 10 MINIT
PELAKSANAAN
:
1. Setiap murid dibekalkan dengan lembaran yang mengandungi gambar
rajah bagi permainan Mazing.
2. Aktiviti dimulakan dengan penceritaan tentang seorang Putera Raja
yang kehilangan Puterinya.
3. Murid-murid dikehendaki menolong Putera Raja mencari jalan untuk
menyelamatkan Puterinya dengan menyelesaikan Mazing tersebut.
4. Seorang wakil murid diminta ke hadapan kelas untuk menyelesaikan Mazing tersebut.
|
Aktiviti Pertama
·
Diskriminasi
1.4.1 MELAKSANAKAN AKTIVITI PENGAMATAN PENDENGARAN
AKTIVITI
: SIAPAKAH SAYA?
PERUNTUKAN
MASA : 10 MINIT
PELAKSANAAN :
‘Siapakah saya’ merupakan aktiviti yang memerlukan murid-murid
mendengar dan mengenal pasti rakaman bunyi binatang yang dimainkan,
kemudian menyatakan gambar yang padan dengan bunyi yang dimainkan. Aktiviti
ini memberi peluang kepada murid untuk berlatih berfikir tentang bunyi apa
yang sedang dimainkan. Gambar-gambar dan bunyi-bunyi yang menarik,
menambahkan lagi minat murid untuk fokus kepada tajuk. Guru juga dapat
mengenal pasti murid yang lemah dalam sistem pendengarannya sebelum belajar
untuk membaca.
1. Murid-murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan yang terdiri
daripada 3 atau 4 orang murid dalam satu kumpulan.
2. Guru menampal gambar-gambar haiwan yang berbeza pada papan putih
seperti gambar katak, ayam, itik dan sebagainya dan memperkenalkan
haiwan-haiwan tersebut kepada murid-murid.
3. Guru memainkan rakaman bunyi salah satu haiwan yang ditunjukkan.
4. Murid-murid diberi masa selama 1 minit untuk berbincang sesama ahli
kumpulan bagi mengenal pasti bunyi tersebut.
5. Salah seorang wakil dari kumpulan terpilih dikehendaki tampil ke
hadapan dan menunjukkan gambar haiwan yang padan dengan bunyi yang
dimainkan.
6. Langkah-langkah 3 hingga 5 diulang semula dengan memainkan rakaman
bunyi haiwan yang lain pula.
|
AKTIVITI : TIN OH TIN
PERUNTUKAN MASA : 10 MINIT
PELAKSANAAN :
Aktiviti ‘Tin Oh Tin’ merupakan aktiviti yang memerlukan murid
mengenal pasti arah bunyi tin yang diketuk dalam keadaan mata tertutup.
1. Murid-murid duduk dalam bulatan.
2. Seorang murid dipilih untuk duduk di tengah.
3. Murid yang berada di tengah bulatan dikehendaki menutup mata.
4. Beberapa murid yang duduk di dalam bulatan dikehendaki mengetuk tin.
5. Murid yang berada di tengah bulatan harus meneka arah bunyi ketukan
tersebut.
6. Tin diserahkan kepada murid yang berbeza untuk hasilkan bunyi arah
ketukan yang berlainan.
7. Murid lain dipilih untuk berada di tengah bulatan.
|
1.4.2 MELAKSANAKAN AKTIVITI PERGERAKAN TANGAN DAN
MATA
AKTIVITI : PUTERA BELUNCAS
PERUNTUKAN
MASA : 10 MINIT
PELAKSANAAN :
Putera Beluncas merupakan aktiviti yang memerlukan murid-murid
menyambung kepingan kad bergambar seekor ulat beluncas yang dilubangkan.
Kad-kad tersebut disambung dengan menggunakan tali atau benang. Setelah
selesai menyambung, kepingan kad
tadi akan menjadi seekor Putera Ulat Beluncas berbentuk kad yang bersambung-sambung. Aktiviti ini
melatih pergerakan tangan murid terhadap apa yang dilihat.
1. Murid-murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan yang terdiri
daripada 3 atau 4 orang murid dalam satu kumpulan.
2. Setiap kumpulan dibekalkan dengan kepingan kad gambar Putera
Beluncas dan juga benang atau tali.
3. Guru membuat tunjuk cara menyambung kepingan kad tersebut dengan
benang atau tali
4. Murid-murid berbincang dan bekerjasama sesama ahli kumpulan bagi
menyambung kepingan kad tersebut dengan benang atau tali yang yang disediakan
|
AKTIVITI
: BENTUKKAN AKU
PERUNTUKAN
MASA : 10 MINIT
PELAKSANAAN :
Aktiviti “Bentukkan Aku” ini merupakan aktiviti yang memerlukan
murid -murid menggunting gambar mengikut garisan supaya gambar yang
digunting menjadi lebih kemas. Aktiviti ini melatih motor halus murid bagi
penyediaan aktiviti menulis.
1. Setiap murid dibekalkan dengan helaian kertas yang mengandungi
gambar-gambar objek yang berbeza.
2. Murid-murid juga dibekalkan dengan gunting.
3. Murid- murid dikehendaki menggunting gambar-gambar tersebut dengan
kemas.
|
AKTIVITI : SAMBUNGKAN SAYA
PERUNTUKAN MASA : 10 MINIT
PELAKSANAAN :
Aktiviti ‘Sambungkan Saya’ ini merupakan aktiviti yang memerlukan
murid-murid menyambungkan titik-titik dengan betul bagi menghasilkan sebuah
gambar pemandangan yang sempurna. Aktiviti ini juga bertujuan untuk melatih
motor halus murid bagi penyediaan aktiviti menulis.
1. Murid-murid dibekalkan dengan helaian kertas yang mempunyai gambar
objek dalam bentuk titik – titik.
2. Murid-murid dikehendaki menyambung titik-titik tersebut dengan betul
supaya dapat menghasilkan gambar yang sempurna.
|
1.5
|
RUMUSAN
Aktiviti-aktiviti
prabacaan perlu dilaksanakan dengan
pendekatan yang berterusan dan kreatif supaya dapat menarik minat murid-murid
untuk belajar khususnya persediaan untuk membaca. Justeru, sebagai seorang
guru, kita haruslah sentiasa mencuba untuk memperbaharui kaedah pengajaran dan
pembelajaran yang melibatkan ketiga-tiga kemahiran iaitu kemahiran penglihatan,
pendengaran dan pergerakan tangan dan mata. Hal ini kerana konsep kesediaan
membaca bukan sahaja meliputi pengajaran kemahiran-kemahiran sebelum bacaan, tetapi
juga merangkumi setiap kemahiran membaca secara khusus dan berterusan.
1.6 DOKUMENTASI
No comments:
Post a Comment