Saturday, July 5, 2014

Table 3 BMM3033E



RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN


PROGRAM: Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP)
SEMESTER: 6
TAHUN: 3

KURSUS: PENTAKSIRAN  BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH
KOD: BMM3033E
KREDIT: 3(2+1)



Minggu
Tajuk dan Kandungan
Hasil Pembelajaran
Interaksi Bersemuka
Interaksi Bukan Bersemuka
Catatan

Kuliah
Amali
Tutorial
Pentaksiran
Pembelajaran Kendiri (sebelum/ selepas kuliah)
Lain-lain (Tugasan, ulangkaji dll)

2Jam
2Jam
1Jam
Jam
2 Jam
Jam

M1
Interaksi 1
Pengertian dan Konsep Pentaksiran
Pengujian
Penilaian


Menjelaskan  pengertian dan konsep pentaksiran, pengujian dan penilaian. (1.1)

Mengenal pasti 
contoh-contoh 
setiap pentaksiran. (1.5)
Pensyarah
menerang dan menjelaskan definisi konsep
·         Pentaksiran
·         Pengujian
·         Penilaian
·            Perkaitan antara Pentaksiran, Pengujian dan Penilaian


Pengertian dan Konsep

Mengumpul dan membincangkan kertas ujian bulanan, semester dan akhir tahun.

Pelajar meneliti koleksi kertas ujian bulanan, semester dan akhir tahun.

Dengan menggunakan kaedah sumbang saran pensyarah dan pelajar   memberikan pelbagai idea dan pandangan berkaitan dengan konsep pentafsiran, pengujian dan penilaian

Aktiviti menjana idea  ini akan memberi pengukuhan terhadap kefahaman pelajar tentang tajuk ini.

Pelajar membaca lanjut tentang konsep pentaksiran, pengujian, dan penilaian.

Pelajar membuat catatan ringkas dalam bentuk power point atau brosur.

Pelajar menyediakan laman web pembelajaran dan menyangkut-kan kerja mingguan di laman web pembelajaran masing-masing setiap minggu.
Pelajar menyangkutkan power point atau brosur ke laman web pembelajaran masing-masing.

M2
Interaksi 2
Taksonomi dan Domain

·                     Taksonomi
     Bloom
·      
·                     Domain
     Krathwohl


Menjelaskan taksonomi bloom, dan domain krathwohl (1.4)


Mengenal pasti ciri-ciri penting taksonomi dan domain (1.5)

 Membuat banding beza antara  taksonomi-taksonomi dan domain tersebut. (6.1)
Pensyarah
menerang dan berbincang dengan pelajar tentang
·         Taksonomi Bloom
·      
·         Domain Krathwohl

Taksonomi dan Domain

Membina soalan Bahasa Melayu mengikut aras Taksonomi Bloom dan domain.

Pelajar memberikan contoh soalan mengikut taksonomi dan domain dalam bentuk power point

Dengan  berbantukan komputer pensyarah menerangkan Taksonomi Bloom dan Domain Krathwohi

Aktiviti  ini akan memberi pengukuhan terhadap kefahaman pelajar tentang tajuk ini.



Pelajar membuat catatan tentang taksonomi Bloom dan domain Krathwohl dalam dengan menggunakan Power Point

Pelajar menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.

Rujukan:
Buku rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan


M3
Interaksi 3
Jadual Spesifikasi Ujian (JSU)
·                      Definisi
·                      Kepentingan
      Langkah
      Pembinaan

Menganalisis ciri-ciri JSU. (1.6)

Mensintesis maklumat JSU untuk mendapatkan pemahaman. (2.3)
Pensyarah
Memberi penjelasan dan berbincang dengan pelajar tentang

·   Definisi JSU
·   Kepentingan JSU
·   Prosedur pembinaan JSU

Jadual Spesifikasi Ujian (JSU)
Bengkel pembinaan JSU berdasarkan contoh soalan ujian Bahasa Melayu Sekolah Rendah.
·      
Pelajar membentangkan hasil kerja dalam bentuk power point
Dengan  berbantukan komputer pensyarah  membimbing langkah pembinaan JSU yang lengkap

Aktiviti  ini akan memberi pengukuhan terhadap kefahaman pelajar tentang tajuk ini.

Pelajar membuat nota lanjut tentang JSU dalam bentuk power point atau dokumen biasa.

Pelajar menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.

Buku rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan

M4
Interaksi 4
Pembinaan Ujian
·          Soalan
     Objektif

     Soalan   
     Subjektif











Mengaplikasikan pelbagai kaedah pembinaan ujian untuk memantau dan mentaksir pengetahuan dan kemahiran.(2.4)

Mensintesis maklumat analisis item untuk mendapatkan pemahaman (6.3)




Pensyarah
menjelas dan berbincang dengan pelajar prosedur/ langkah pembinaan
·                      Soalan Objektif
·                      Soalan Subjektif


Pembinaan Ujian
Bengkel membina soalan objektif dan subjektif dengan berdasarkan JSU.

Pelajar membentangkan hasil kerja dalam bentuk power point

Dengan menggunakan contoh-contoh yang relevan pensyarah membimbing pembinaan soalan objektif dan soalan subjektif

Aktiviti ini mencungkil idea daripada pelajar berkaitan dengan tajuk yang dibincangkan.










Pelajar membuat nota ringkas tentang soalan objektif dan subjektif dalam bentuk dokumen dan power point.



Pelajar menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.

Buku rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan



M5
Interaksi 5
Jenis Penilaian Bahasa
   Ujian Formatif,   
   Sumatif

   Ujian    
   Kefasihan,
    Kemajuan

   Ujian Bakat,  
   Pencapaian

Membuat banding beza jenis penilaian bahasa – ujian formatif,  sumatif, kefasihan/ kemajuan, bakat/pencapaian (6.1)

Mensintesis maklumat pemarkahan dan markat  untuk mendapatkan pemahaman (6.3)

Pensyarah
menjelas dan berbincang dengan pelajar jenis ujian
·      Ujian Formatif &
·      Sumatif
·      Ujian Kefasihan,
·      Kemajuan
·      Ujian bakat,
·      pencapaian
·      Banding beza antara
·      ujian formatif dan
·      sumatif.

Jenis Penilaian Bahasa

Membina alatan penilaian ujian kefasihan, ujian kemajuan, dan ujian bakat





Dengan  berbantukan komputer pensyarah memberikan tunjuk cara tentang jenis ujian formatif, ujian sumatif, ujian kefasihan, ujian kemajuan, ujian bakat dan ujian pencapaian.

Aktiviti ini mencungkil idea daripada pelajar berkaitan dengan tajuk yang dibincangkan.


Pelajar membuat nota ringkas tentang ujian formatif, sumatif, ujian kefasihan, kemajuan, ujian bakat, dan ujian pencapaian.

Pelajar menyangkut
kan nota ringkas di laman web pembelajaran masing-masing.

Buku rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan

M6
Interaksi 6
Kaedah Penilaian Bahasa
·      Penilaian
·      Melalui  
·      Portfolio
·      Penilaian
·       
·      Melalui  
      Pemerhatian

Mengintegrasikan kaedah penilaian Bahasa Melayu – penilaian melalui portfolio, penilaian melalui pemerhatian dalam pengajaran dan pembelajaran B. Melayu. (2.2)

Pensyarah
menjelas dan berbincang dengan pelajar perkaedahan penilaian bahasa Melayu

Penilaian Melalui Portfolio
Penilaian Melalui Pemerhatian

Kaedah Penilaian Bahasa: Portfolio dan Pemerhatian
Membina instrumen bagi penilaian portfolio dan pemerhatian
Pelajar membentangkan hasil kerja dalam bentuk Tapak Pembelajaran


Dengan  berbantukan komputer pensyarah memberikan tunjuk cara tentang kaedah penilaian melalui portfolio dan pemerhatian

Sesi soal jawab
aktiviti ini cuba mencungkil idea daripada pelajar berkaitan dengan tajuk yang dibincangkan.
rumusan



Pelajar menyangkut-kan Tapak Pembelajaran di laman web pembelajaran masing-masing.

Buku rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan

M7
Interaksi 7
Kaedah Penilaian Bahasa
·   Penilaian
·   Melalui Kontrak  
·   Pembelajaran
·   Penilaian Melalui Soal Jawab

Mengaplikasikan pelbagai  kaedah penilaian bahasa – penilaian melalui kontrak pembelajaran & penilaian melalui soal jawab dalam aktiviti pengajran dan pembelajaran. (2.4)

Membuat refleksi dan menilai tentang pengaplikasian kaedah penilaian Bahasa Melayu untuk penambahbaikan yang berterusan. (7.2)
Pensyarah
menjelas dan berbincang dengan pelajar kaedah penilaian bahasa Melayu

Penilaian Melalui Kontrak Pembelajaran
·   Penilaian Melalui Soal
·   Jawab

Kaedah Penilaian Bahasa: Portfolio dan Pemerhatian
Membina alatan bagi penilaian portfolio dan pemerhatian
Dengan  berbantukan komputer pensyarah memberikan tunjuk cara tentang kaedah penilaian melalui kontrak pembelajaran dan soal jawab

Sesi soal jawab
aktiviti ini cuba mencungkil idea daripada pelajar berkaitan dengan tajuk yang dibincangkan.
rumusan




Pelajar menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.

Buku rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan

M8
Interaksi 8
Kaedah Penilaian Bahasa
·   Penilaian
·   Melalui Projek
·   Penilaian
·   Melalui Kertas  
·   Kerja


Mengintegrasikan kaedah penilaian Bahasa Melayu – penilaian melalui projek, penilaian melalui kertas kerja. (2.2)

Mempamerkan komitmen dalam menjalankan tugas. (4.2)
Pensyarah
menjelas dan berbincang dengan pelajar kaedah penilaian bahasa Melayu

·   Penilaian Melalui projek
·   Penilaian Melalui 
·   kertas kerja
Kaedah Penilaian Bahasa
Membina instrumen penilaian melalui projek

Membina instrumen penilaian melalui kertas kerja.

Dengan  berbantukan komputer pensyarah memberikan tunjuk cara tentang kaedah penilaian melalui projek  dan kertas kerja

Sesi soal jawab
aktiviti ini cuba mencungkil idea daripada pelajar berkaitan dengan tajuk yang dibincangkan.
rumusan




Pelajar menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.

Buku rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan

M9
Interaksi 9
Penilaian Kemahiran Bahasa
·   Penilaian Kemahiran Mendengar dan Bertutur
·   Penilaian Kemahiran Membaca
·   Penilaian Kemahiran Menulis



Merancang pembinaan ujian penilaian kemahiran bahasa - kemahiran mendengar dan bertutur, kemahiran membaca dan kemahiran menulis . (2.1)

Mempamerkan komitmen dalam menjalankan tugas. (4.2)
Pensyarah
menjelas dan berbincang dengan pelajar tentang penilaian kemahiran bahasa Melayu.

·   Penilaian Kemahiran Mendengar dan Bertutur
·   Penilaian Kemahiran Membaca
·   Penilaian Kemahiran Menulis

Penilaian Kemahiran Bahasa
Membina
instrumen dan bahan bagi:
·     Penilaian Kemahiran Mendengar dan Bertutur
·     Penilaian Kemahiran Membaca
·     Penilaian Kemahiran Menulis
Pensyarah menjelaskan cara penilaian kemahiran bahasa Melayu.

Sesi soal jawab
·   aktiviti ini cuba mencungkil idea daripada pelajar berkaitan dengan tajuk yang dibincangkan.
·   rumusan


Pelajar membuat bacaan lanjut tentang

Sumber :
Pelajar menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.

Buku rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan

M10
Interaksi 10
Penilaian Aktiviti Bahasa
·                     Forum
·                     Debat
·                     Pidato
·                     Pantun
·                     Sajak
·                     Ceramah
·                     Syarahan

Mengintegrasikan kaedah penilaian aktiviti bahasa – forum, debat, pidato,pantun, sajak, ceramah dan syarahan dalam pengajaran dan pembelajaran. (2.2)
Pensyarah

Menjelas dan berbincang dengan pelajar tentang  penilaian Aktiviti  bahasa Melayu

·                      Forum
·                      Debat
·                      Pidato
·                      Pantun
·                      Sajak
·                      Ceramah
·                      Syarahan


Penilaian Aktiviti Bahasa:
Menilai Dengan Menggunakan Instrumen:
·                     Forum
·                      Debat
·                     Pidato
·                     Pantun
·                     Sajak
·                     Ceramah
·                     Syarahan

Pelajar merakamkan simulasi aktiviti bahasa dan mengeditnya dengan menggunakan movie maker.

Pelajar memberikan penilaian kepada aktiviti bahasa berdasarkan rakaman mereka.
Pensyarah menjelaskan cara penilaian aktiviti bahasa

Sesi soal jawab
·   aktiviti ini cuba mencungkil idea daripada pelajar berkaitan dengan tajuk yang dibincangkan.
·   rumusan

Pelajar mencari nota tambahan berhubung kait dengan aspek penilaian aktiviti bahasa dalam bentuk brosur, power point, atau yang lain yang sesuai.

Pelajar menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.

Buku rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan

M11
Interaksi 11
Penilaian Pengalaman Pembelajaran
·         Definisi
·         Ciri

Menjelaskan definisi dan ciri-ciri penilaian pengalaman pembelajaran. (1.1)

Mengaplikasikan   penilaian pengalaman dalam pengajaran dan pembelajaran B.Melayu.(2.4)
Pensyarah menjelaskan tentang:
·         Ciri dan defini penilaian pengalaman pembelajaran
·         Prosedur dan prinsip pelaksanaan.
·         Instrumen penilaian
·         Refleksi

Pelajar melaksanakan prosedur melaksanakan penilaian pengalaman pembelajaran dengan mengikut prosedur, menentukan instrumen dan membuat refleksi.

Pelajar dapat melaksanakan penilaian pengalaman pembelajaran
Pensyarah memperinci penerangan tengtang penilaian pengalaman pembelajaran dalam kumpulan mengikut subtopik yang ditentukan.

Pelajar membuat bacaan lanjut tentang penilaian pengalaman pembelajaran dalam bentuk tapak pembelajaran.

Pelajar menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.


M12
Interaksi 12
Penilaian Bahasa Berasaskan Projek
·         Brosur
·         Iklan
·         Poster
·         Web
·         Power point



Mengaplikasikan   penilaian Bahasa Melayu berasaskan projek dengan menggunakan brosur, iklan, poster, web dan power point. (2.4)
Pensyarah
Menjelas dan berbincang dengan pelajar tentang  penilaian  bahasa Melayu berasaskan projek
·         Brosur
·         Iklan
·         Poster
·         Web
·         Power point

Penilaian Bahasa Berasaskan Projek: Menggunakan Instrumen Dalam Penilaian:
·         Brosur
·         Iklan
·         Poster
·         Web
·         Power point

Pelajar membuat brosur, iklan, poster, web, dan power point berdasarkan tugasan yang diberikan oleh pensyarah.
Pensyarah menjelaskan cara penilaian aktiviti bahasa berasaskan projek

Sesi soal jawab
·         aktiviti ini cuba mencungkil idea daripada pelajar berkaitan dengan tajuk yang dibincangkan.
·         Rumusan



Pelajar mencari nota tambahan tentang prosedur dan matrik penilaian berasaskan projek.

Pelajar menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.

Buku rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan

M13
Interaksi 13
Penilaian Berasaskan Sekolah
·         Rasional
·         Ciri-ciri
·         Prinsip
·         Aspek penilaian 


Mengenal pasti Rasional , ciri-ciri,
Prinsip dan  aspek penilaian  bagi
penilaian berasaskan sekolah (1.5)

Mengaplikasikan   penilaian Bahasa Melayu berasaskan sekolah. (2.4)
*Pensyarah menjelaskan dan berbincang dengan pelajar tentang aspek penilaian dalam  PBS

·   Pengetahuan
·   Kem.b erfikir
·   Kem berbahasa
·   Kem. belajar.
·   Kem. amali
·   Kem. bersosial
·   Daya kreatif
·   Perlakuan dan amali
·   Sikap
·   Bakat dan murni.
*Membina instrumen bagi penilaian PBS meliputi aspek kemahiran berbahasa;

·     Lisan
·     Bacaan
·     Tulisan
·     Tatabahasa

Pensyarah menjelaskan definisi, ciri-ciri dan pelaksanaan PBS.

Sesi soal jawab
·   aktiviti ini cuba mencungkil idea daripada pelajar berkaitan dengan tajuk yang dibincangkan.
·   Rumusan


Pelajar mendapatkan bahasan PBS yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dan membuat nota ringkas berhubungan dengan PBS berdasarkan bahan yang diperolehi.

Pelajar menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.


M14
Interaksi 14
Penilaian Berasaskan Sekolah
·         Instrumen
·         Penggred-an
·         Prosedur pelaksana-an
·         Rumusan


Mengenal pasti instrumen,
penggredan, 
prosedur pelaksana-an dan rumusan bagi
penilaian berasaskan sekolah (1.5)

Mengaplikasikan   penilaian Bahasa Melayu berasaskan sekolah. (2.4)
Menjelaskan tentang instrumen, penggredan, prosedur pelaksanaaan dan rumusan PBS.
*Membina instrumen bagi penilaian PBS meliputi aspek kemahiran berbahasa;
·      Lisan
·      Bacaan
·      Tulisan
·      Tatabahasa

Penilaian Berasaskan Sekolah :
Membuat Penilaian Kendiri.
Mencatat kekuatan dan kelemahan dalam aktiviti P & P.




Pelajar berbincang dalam kumpulan berdasarkan sesuatu tajuk yang telah ditentukan oleh pensyarah.

Pelajar mendapatkan bacaan tambahan tentang penggredan dan prosedur pelaksanaan PBS.

Pelajar menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.


M15
Interaksi 15
Penilaian Pengalaman Pembelajaran

· Definisi
· Ciri
· Pelaksanaan
Mengaplikasikan   penilaian pengalaman pembelajaran Bahasa Melayu di dalam bilik darjah. (2.4)
Pensyarah menjelaskan:

·         definisi
·         ciri-ciri
pelaksanaan
Penilaian Pengalaman Pembelajaran
Membuat penilaian pengalaman pembelajaran di bilik darjah.
Menjelaskan dengan lebih lanjut prosedur pelaksanaan Penilaian Pengalaman Pembelajaran

Pelajar membuat nota tambahan tentang penilaian pengalaman pembelajaran.

Pelajar menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.

Buku rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan

Kerja Kursus/Amali





      25
Pelajar membuat nota tambahan tentang penilaian pengalaman pembelajaran.

Pelajar menyangkutkan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.

Buku rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan
Ulangkaji Peperiksaan





17.5
17.5

Peperiksaan



2.5


2.5

Jumlah
30
30
15
2.5
30
42.5
120

















No comments:

Post a Comment