RANCANGAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
PROGRAM: Program
Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP)
|
SEMESTER: 6
|
TAHUN: 3
|
|||||||||||
KURSUS: PENTAKSIRAN BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH
|
KOD: BMM3033E
|
KREDIT: 3(2+1)
|
|||||||||||
Minggu
|
Tajuk dan
Kandungan
|
Hasil
Pembelajaran
|
Interaksi
Bersemuka
|
Interaksi
Bukan Bersemuka
|
Catatan
|
||||||||
Kuliah
|
Amali
|
Tutorial
|
Pentaksiran
|
Pembelajaran
Kendiri (sebelum/ selepas kuliah)
|
Lain-lain
(Tugasan, ulangkaji dll)
|
||||||||
2Jam
|
2Jam
|
1Jam
|
Jam
|
2 Jam
|
Jam
|
||||||||
M1
|
Interaksi 1
Pengertian dan Konsep Pentaksiran
Pengujian
Penilaian
|
Menjelaskan pengertian dan konsep pentaksiran,
pengujian dan penilaian. (1.1)
Mengenal
pasti
contoh-contoh
setiap
pentaksiran. (1.5)
|
Pensyarah
menerang
dan menjelaskan definisi konsep
·
Pentaksiran
·
Pengujian
·
Penilaian
·
Perkaitan
antara Pentaksiran, Pengujian dan Penilaian
|
Pengertian dan Konsep
Mengumpul
dan membincangkan kertas ujian bulanan, semester dan akhir tahun.
Pelajar
meneliti koleksi kertas ujian bulanan, semester dan akhir tahun.
|
Dengan
menggunakan kaedah sumbang saran pensyarah dan pelajar memberikan pelbagai idea dan pandangan
berkaitan dengan konsep pentafsiran, pengujian dan penilaian
Aktiviti
menjana idea ini akan memberi
pengukuhan terhadap kefahaman pelajar tentang tajuk ini.
|
|
Pelajar
membaca lanjut tentang konsep pentaksiran, pengujian, dan penilaian.
Pelajar
membuat catatan ringkas dalam bentuk power point atau brosur.
|
|
Pelajar menyediakan laman web
pembelajaran dan menyangkut-kan kerja mingguan di laman web pembelajaran
masing-masing setiap minggu.
Pelajar
menyangkutkan power point atau brosur ke laman web pembelajaran
masing-masing.
|
||||
M2
|
Interaksi 2
Taksonomi dan Domain
·
Taksonomi
Bloom
·
·
Domain
Krathwohl
|
Menjelaskan
taksonomi bloom, dan domain krathwohl (1.4)
Mengenal
pasti ciri-ciri penting taksonomi dan domain (1.5)
Membuat banding beza antara taksonomi-taksonomi dan domain tersebut.
(6.1)
|
Pensyarah
menerang
dan berbincang dengan pelajar tentang
·
Taksonomi
Bloom
·
·
Domain
Krathwohl
|
Taksonomi dan Domain
Membina soalan Bahasa Melayu mengikut aras
Taksonomi Bloom dan domain.
Pelajar
memberikan contoh soalan mengikut taksonomi dan domain dalam bentuk power
point
|
Dengan berbantukan komputer pensyarah menerangkan
Taksonomi Bloom dan Domain Krathwohi
Aktiviti ini akan memberi pengukuhan terhadap kefahaman
pelajar tentang tajuk ini.
|
|
Pelajar
membuat catatan tentang taksonomi Bloom dan domain Krathwohl dalam dengan
menggunakan Power Point
|
|
Pelajar
menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.
Rujukan:
Buku
rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan
|
||||
M3
|
Interaksi 3
Jadual Spesifikasi Ujian (JSU)
·
Definisi
·
Kepentingan
Langkah
Pembinaan
|
Menganalisis
ciri-ciri JSU. (1.6)
Mensintesis
maklumat JSU untuk mendapatkan pemahaman. (2.3)
|
Pensyarah
Memberi
penjelasan dan berbincang dengan pelajar tentang
· Definisi JSU
· Kepentingan JSU
· Prosedur pembinaan JSU
|
Jadual Spesifikasi Ujian (JSU)
Bengkel
pembinaan JSU berdasarkan contoh soalan ujian Bahasa Melayu Sekolah Rendah.
·
Pelajar
membentangkan hasil kerja dalam bentuk power point
|
Dengan berbantukan komputer pensyarah membimbing langkah pembinaan JSU yang
lengkap
Aktiviti ini akan memberi pengukuhan terhadap
kefahaman pelajar tentang tajuk ini.
|
|
Pelajar
membuat nota lanjut tentang JSU dalam bentuk power point atau dokumen biasa.
|
|
Pelajar
menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.
Buku
rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan
|
||||
M4
|
Interaksi 4
Pembinaan Ujian
·
Soalan
Objektif
Soalan
Subjektif
|
Mengaplikasikan
pelbagai kaedah pembinaan ujian untuk memantau dan mentaksir pengetahuan dan
kemahiran.(2.4)
Mensintesis
maklumat analisis item untuk mendapatkan pemahaman (6.3)
|
Pensyarah
menjelas
dan berbincang dengan pelajar prosedur/ langkah pembinaan
·
Soalan
Objektif
·
Soalan
Subjektif
|
Pembinaan Ujian
Bengkel
membina soalan objektif dan subjektif dengan berdasarkan JSU.
Pelajar
membentangkan hasil kerja dalam bentuk power point
|
Dengan
menggunakan contoh-contoh yang relevan pensyarah membimbing pembinaan soalan
objektif dan soalan subjektif
Aktiviti
ini mencungkil idea daripada pelajar berkaitan dengan tajuk yang
dibincangkan.
|
|
Pelajar
membuat nota ringkas tentang soalan objektif dan subjektif dalam bentuk
dokumen dan power point.
|
|
Pelajar
menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.
Buku
rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan
|
||||
M5
|
Interaksi 5
Jenis Penilaian Bahasa
Ujian Formatif,
Sumatif
Ujian
Kefasihan,
Kemajuan
Ujian Bakat,
Pencapaian
|
Membuat
banding beza jenis penilaian bahasa – ujian formatif, sumatif, kefasihan/ kemajuan,
bakat/pencapaian (6.1)
Mensintesis
maklumat pemarkahan dan markat untuk
mendapatkan pemahaman (6.3)
|
Pensyarah
menjelas
dan berbincang dengan pelajar jenis ujian
· Ujian Formatif &
· Sumatif
· Ujian Kefasihan,
· Kemajuan
· Ujian bakat,
· pencapaian
· Banding beza antara
· ujian formatif dan
· sumatif.
|
Jenis
Penilaian Bahasa
Membina alatan penilaian ujian kefasihan,
ujian kemajuan, dan ujian bakat
|
Dengan berbantukan komputer pensyarah memberikan
tunjuk cara tentang jenis ujian formatif, ujian sumatif, ujian kefasihan,
ujian kemajuan, ujian bakat dan ujian pencapaian.
Aktiviti
ini mencungkil idea daripada pelajar berkaitan dengan tajuk yang
dibincangkan.
|
|
Pelajar
membuat nota ringkas tentang ujian formatif, sumatif, ujian kefasihan,
kemajuan, ujian bakat, dan ujian pencapaian.
|
|
Pelajar
menyangkut
kan
nota ringkas di laman web pembelajaran masing-masing.
Buku
rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan
|
||||
M6
|
Interaksi 6
Kaedah Penilaian Bahasa
· Penilaian
· Melalui
· Portfolio
· Penilaian
·
· Melalui
Pemerhatian
|
Mengintegrasikan
kaedah penilaian Bahasa Melayu – penilaian melalui portfolio, penilaian
melalui pemerhatian dalam pengajaran dan pembelajaran B. Melayu. (2.2)
|
Pensyarah
menjelas
dan berbincang dengan pelajar perkaedahan penilaian bahasa Melayu
Penilaian
Melalui Portfolio
Penilaian
Melalui Pemerhatian
|
Kaedah Penilaian Bahasa: Portfolio
dan Pemerhatian
Membina
instrumen bagi penilaian portfolio dan pemerhatian
Pelajar
membentangkan hasil kerja dalam bentuk Tapak Pembelajaran
|
Dengan berbantukan komputer pensyarah memberikan
tunjuk cara tentang kaedah penilaian melalui portfolio dan pemerhatian
Sesi
soal jawab
aktiviti
ini cuba mencungkil idea daripada pelajar berkaitan dengan tajuk yang
dibincangkan.
rumusan
|
|
|
|
Pelajar
menyangkut-kan Tapak Pembelajaran di laman web pembelajaran masing-masing.
Buku
rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan
|
||||
M7
|
Interaksi 7
Kaedah Penilaian Bahasa
· Penilaian
· Melalui Kontrak
· Pembelajaran
· Penilaian Melalui Soal Jawab
|
Mengaplikasikan
pelbagai kaedah penilaian bahasa –
penilaian melalui kontrak pembelajaran & penilaian melalui soal jawab
dalam aktiviti pengajran dan pembelajaran. (2.4)
Membuat
refleksi dan menilai tentang pengaplikasian kaedah penilaian Bahasa Melayu
untuk penambahbaikan yang berterusan. (7.2)
|
Pensyarah
menjelas
dan berbincang dengan pelajar kaedah penilaian bahasa Melayu
Penilaian
Melalui Kontrak Pembelajaran
· Penilaian Melalui Soal
· Jawab
|
Kaedah Penilaian Bahasa: Portfolio
dan Pemerhatian
Membina
alatan bagi penilaian portfolio dan pemerhatian
|
Dengan berbantukan komputer pensyarah memberikan tunjuk
cara tentang kaedah penilaian melalui
kontrak pembelajaran dan soal jawab
Sesi
soal jawab
aktiviti
ini cuba mencungkil idea daripada pelajar berkaitan dengan tajuk yang
dibincangkan.
rumusan
|
|
|
|
Pelajar
menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.
Buku rujukan seperti dalam
pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan
|
||||
M8
|
Interaksi 8
Kaedah Penilaian Bahasa
· Penilaian
· Melalui Projek
· Penilaian
· Melalui Kertas
· Kerja
|
Mengintegrasikan
kaedah penilaian Bahasa Melayu – penilaian melalui projek, penilaian melalui
kertas kerja. (2.2)
Mempamerkan
komitmen dalam menjalankan tugas. (4.2)
|
Pensyarah
menjelas
dan berbincang dengan pelajar kaedah penilaian bahasa Melayu
· Penilaian Melalui projek
· Penilaian Melalui
· kertas kerja
|
Kaedah Penilaian Bahasa
Membina
instrumen penilaian melalui projek
Membina
instrumen penilaian melalui kertas kerja.
|
Dengan berbantukan komputer pensyarah memberikan
tunjuk cara tentang kaedah penilaian
melalui projek dan kertas kerja
Sesi
soal jawab
aktiviti
ini cuba mencungkil idea daripada pelajar berkaitan dengan tajuk yang
dibincangkan.
rumusan
|
|
|
|
Pelajar
menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.
Buku
rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan
|
||||
M9
|
Interaksi 9
Penilaian Kemahiran Bahasa
· Penilaian Kemahiran Mendengar dan Bertutur
· Penilaian Kemahiran Membaca
· Penilaian Kemahiran Menulis
|
Merancang
pembinaan ujian penilaian kemahiran bahasa - kemahiran mendengar dan
bertutur, kemahiran membaca dan kemahiran menulis . (2.1)
Mempamerkan
komitmen dalam menjalankan tugas. (4.2)
|
Pensyarah
menjelas
dan berbincang dengan pelajar tentang penilaian kemahiran bahasa Melayu.
· Penilaian Kemahiran Mendengar dan Bertutur
· Penilaian Kemahiran Membaca
· Penilaian Kemahiran Menulis
|
Penilaian Kemahiran Bahasa
Membina
instrumen
dan bahan bagi:
· Penilaian Kemahiran Mendengar dan Bertutur
· Penilaian Kemahiran Membaca
· Penilaian Kemahiran Menulis
|
Pensyarah
menjelaskan cara penilaian kemahiran bahasa Melayu.
Sesi
soal jawab
· aktiviti ini cuba mencungkil idea daripada
pelajar berkaitan dengan tajuk yang dibincangkan.
· rumusan
|
|
Pelajar
membuat bacaan lanjut tentang
|
|
Sumber
:
Pelajar
menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.
Buku
rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan
|
||||
M10
|
Interaksi 10
Penilaian Aktiviti Bahasa
·
Forum
·
Debat
·
Pidato
·
Pantun
·
Sajak
·
Ceramah
·
Syarahan
|
Mengintegrasikan
kaedah penilaian aktiviti bahasa – forum, debat, pidato,pantun, sajak,
ceramah dan syarahan dalam pengajaran dan pembelajaran. (2.2)
|
Pensyarah
Menjelas
dan berbincang dengan pelajar tentang
penilaian Aktiviti bahasa
Melayu
·
Forum
·
Debat
·
Pidato
·
Pantun
·
Sajak
·
Ceramah
·
Syarahan
|
Penilaian Aktiviti Bahasa:
Menilai
Dengan Menggunakan Instrumen:
·
Forum
·
Debat
·
Pidato
·
Pantun
·
Sajak
·
Ceramah
·
Syarahan
Pelajar
merakamkan simulasi aktiviti bahasa dan mengeditnya dengan menggunakan movie
maker.
Pelajar
memberikan penilaian kepada aktiviti bahasa berdasarkan rakaman mereka.
|
Pensyarah
menjelaskan cara penilaian aktiviti bahasa
Sesi
soal jawab
· aktiviti ini cuba mencungkil idea daripada
pelajar berkaitan dengan tajuk yang dibincangkan.
· rumusan
|
|
Pelajar
mencari nota tambahan berhubung kait dengan aspek penilaian aktiviti bahasa
dalam bentuk brosur, power point, atau yang lain yang sesuai.
|
|
Pelajar
menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.
Buku
rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan
|
||||
M11
|
Interaksi 11
Penilaian Pengalaman Pembelajaran
·
Definisi
·
Ciri
|
Menjelaskan
definisi dan ciri-ciri penilaian pengalaman pembelajaran. (1.1)
Mengaplikasikan penilaian pengalaman dalam pengajaran dan
pembelajaran B.Melayu.(2.4)
|
Pensyarah
menjelaskan tentang:
·
Ciri
dan defini penilaian pengalaman pembelajaran
·
Prosedur
dan prinsip pelaksanaan.
·
Instrumen
penilaian
·
Refleksi
|
Pelajar
melaksanakan prosedur melaksanakan penilaian pengalaman pembelajaran dengan
mengikut prosedur, menentukan instrumen dan membuat refleksi.
Pelajar
dapat melaksanakan penilaian pengalaman pembelajaran
|
Pensyarah
memperinci penerangan tengtang penilaian pengalaman pembelajaran dalam
kumpulan mengikut subtopik yang ditentukan.
|
|
Pelajar
membuat bacaan lanjut tentang penilaian pengalaman pembelajaran dalam bentuk
tapak pembelajaran.
|
|
Pelajar
menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.
|
||||
M12
|
Interaksi 12
Penilaian Bahasa Berasaskan Projek
·
Brosur
·
Iklan
·
Poster
·
Web
·
Power
point
|
Mengaplikasikan penilaian Bahasa Melayu berasaskan projek
dengan menggunakan brosur, iklan, poster, web dan power point. (2.4)
|
Pensyarah
Menjelas
dan berbincang dengan pelajar tentang
penilaian bahasa Melayu
berasaskan projek
·
Brosur
·
Iklan
·
Poster
·
Web
·
Power
point
|
Penilaian Bahasa Berasaskan Projek: Menggunakan Instrumen
Dalam Penilaian:
·
Brosur
·
Iklan
·
Poster
·
Web
·
Power
point
Pelajar
membuat brosur, iklan, poster, web, dan power point berdasarkan tugasan yang
diberikan oleh pensyarah.
|
Pensyarah
menjelaskan cara penilaian aktiviti bahasa berasaskan projek
Sesi
soal jawab
·
aktiviti
ini cuba mencungkil idea daripada pelajar berkaitan dengan tajuk yang
dibincangkan.
·
Rumusan
|
|
Pelajar
mencari nota tambahan tentang prosedur dan matrik penilaian berasaskan
projek.
|
|
Pelajar
menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.
Buku
rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan
|
||||
M13
|
Interaksi 13
Penilaian
Berasaskan Sekolah
·
Rasional
·
Ciri-ciri
·
Prinsip
·
Aspek
penilaian
|
Mengenal pasti Rasional , ciri-ciri,
Prinsip dan
aspek penilaian bagi
penilaian berasaskan sekolah (1.5)
Mengaplikasikan penilaian Bahasa Melayu berasaskan
sekolah. (2.4)
|
*Pensyarah menjelaskan dan berbincang
dengan pelajar tentang aspek penilaian dalam
PBS
· Pengetahuan
· Kem.b erfikir
· Kem berbahasa
· Kem. belajar.
· Kem. amali
· Kem. bersosial
· Daya kreatif
· Perlakuan dan amali
· Sikap
· Bakat dan murni.
|
*Membina instrumen bagi penilaian PBS
meliputi aspek kemahiran berbahasa;
· Lisan
· Bacaan
· Tulisan
· Tatabahasa
|
Pensyarah
menjelaskan definisi, ciri-ciri dan pelaksanaan PBS.
Sesi
soal jawab
· aktiviti ini cuba mencungkil idea daripada
pelajar berkaitan dengan tajuk yang dibincangkan.
· Rumusan
|
|
Pelajar
mendapatkan bahasan PBS yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia
dan membuat nota ringkas berhubungan dengan PBS berdasarkan bahan yang
diperolehi.
|
|
Pelajar
menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.
|
||||
M14
|
Interaksi 14
Penilaian
Berasaskan Sekolah
·
Instrumen
·
Penggred-an
·
Prosedur
pelaksana-an
·
Rumusan
|
Mengenal pasti instrumen,
penggredan,
prosedur
pelaksana-an dan rumusan bagi
penilaian berasaskan sekolah (1.5)
Mengaplikasikan penilaian Bahasa Melayu berasaskan
sekolah. (2.4)
|
Menjelaskan
tentang instrumen, penggredan, prosedur pelaksanaaan dan rumusan PBS.
|
*Membina instrumen bagi penilaian PBS
meliputi aspek kemahiran berbahasa;
· Lisan
· Bacaan
· Tulisan
· Tatabahasa
Penilaian Berasaskan Sekolah :
Membuat
Penilaian Kendiri.
Mencatat
kekuatan dan kelemahan dalam aktiviti P & P.
|
Pelajar
berbincang dalam kumpulan berdasarkan sesuatu tajuk yang telah ditentukan
oleh pensyarah.
|
|
Pelajar
mendapatkan bacaan tambahan tentang penggredan dan prosedur pelaksanaan PBS.
|
|
Pelajar
menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.
|
||||
M15
|
Interaksi 15
Penilaian Pengalaman Pembelajaran
· Definisi
· Ciri
· Pelaksanaan
|
Mengaplikasikan penilaian pengalaman pembelajaran Bahasa
Melayu di dalam bilik darjah. (2.4)
|
Pensyarah
menjelaskan:
·
definisi
·
ciri-ciri
pelaksanaan
|
Penilaian Pengalaman Pembelajaran
Membuat
penilaian pengalaman pembelajaran di bilik darjah.
|
Menjelaskan
dengan lebih lanjut prosedur pelaksanaan Penilaian Pengalaman Pembelajaran
|
|
Pelajar
membuat nota tambahan tentang penilaian pengalaman pembelajaran.
|
|
Pelajar
menyangkut-kan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.
Buku
rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan
|
||||
Kerja Kursus/Amali
|
|
|
|
|
|
25
|
Pelajar
membuat nota tambahan tentang penilaian pengalaman pembelajaran.
|
|
Pelajar
menyangkutkan hasil kerja di laman web pembelajaran masing-masing.
Buku
rujukan seperti dalam pro forma kursus dan lain-lain yang berkaitan
|
||||
Ulangkaji
Peperiksaan
|
|
|
|
|
|
17.5
|
17.5
|
||||||
Peperiksaan
|
|
|
|
2.5
|
|
|
2.5
|
||||||
Jumlah
|
30
|
30
|
15
|
2.5
|
30
|
42.5
|
120
|
||||||
No comments:
Post a Comment