INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS SULTAN ABDUL
HALIM
PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN
TUGASAN PROJEK |
TAJUK PROGRAM : PISMP
|
|
NAMA GURU PELATIH :
|
||
|
|
|
||
TAJUK KURSUS : Pentaksiran Bahasa
Melayu
Sekolah
Rendah
KOD KURSUS : BMM 3033E
|
|
SEMESTER : 6
(Ambilan Januari 2012)
|
||
|
|
|||
TARIKH MULA
|
9 Julai 2014
|
TARIKH HANTAR |
20 Ogos 2012
|
|
|
|
|||
1.
Menghuraikan konsep
pentaksiran, pengujian, dan penilaian.
2.
Menjelaskan taksonomi Bloom,
dan domain Krathwohl.
3.
Membina jadual spesifikasi
ujian dan soalan ujian Bahasa Melayu;
4.
Menilai dan memilih jenis dan
kaedah penilaian kemahiran bahasa dan sistem bahasa Melayu dan melaksanakan
pemarkahan ujian Bahasa Melayu.
Kerja Kursus ini bagi menilai hasil pembelajaran 1,2, 3 dan 4
B. Objektif Projek
1. Menghuraikan konsep
pentaksiran, pengujian, dan penilaian dalam bentuk grafik.
2. Menjelaskan taksonomi
Bloom, dan domain Krathwohl dalam pentaksiran bahasa
Melayu Sekolah Rendah.
3. Membuat ulasan kritis
soalan Bahasa Melayu tahun 5.
C. Tugasan Projek (100%: Wajaran 60%)
Pentaksiran
dan penilaian hendaklah dianggap
sebagai sebahagian daripada
proses
pengajaran dan pembelajaran, bukannya semata-mata dijalankan melalui ujian dan
peperiksaan sahaja. Ia merupakan satu proses pengumpulan maklumat berkenaan
dengan kemajuan dan prestasi pelajar. Di
peringkat sekolah berbagai-bagai kaedah penilaian digunakan untuk mendapatkan
maklumat tentang kemajuan dan pencapaian pelajar.
Bahagian A:
1. Berdasarkan pernyataan di atas,
buat pembacaan dan kumpulkan maklumat berkaitan dengan tajuk berikut:
- Konsep pentaksiran, pengujian, penilaian
- Taksonomi Bloom, dan domain Krathwohl
- Jadual Spesifikasi Ujian
- Jenis Penilaian Bahasa
- Pembinaan Ujian
- Kaedah Penilaian Bahasa
- Penilaian Kemahiran Bahasa
- Penilaian Aktiviti Bahasa
- Penilaian Bahasa Berasaskan Projek
- Penilaian Berasaskan Sekolah
- Penilaian Pengalaman Pembelajaran
Bahagian B. Penulisan Akademik
1. Berdasarkan bacaan anda dan data yang dikumpul, sediakan hasil
tugasan tersebut
dalam bentuk nota dan
pengurusan grafik.
(Tugasan Kumpulan)
2. Buat ulasan
secara kritis 10 soalan objektif Bahasa Melayu tahun 5 yang diterbitkan
oleh
mana-mana syarikat penerbitan buku yang terdapat di pasaran.
(Tugasan individu)
Analisis perlu merangkumi:
i. Jenis soalan
ii. Aras soalan
iii. Komponen soalan
(stimulus, stem, pilihan jawapan dan pengganggu)
iv. Cadangan penambahbaikan
terhadap soalan.
·
Sumber dan soalan yang dipilih perlu dilampirkan.
D. Panduan Pelaksanaan Projek
1. Tugasan ini adalah tugasan individu dan
kumpulan (1 kumpulan =3 orang)
2. Anda boleh bergerak secara kolaboratif
untuk mengumpul maklumat.
3. Gunakan
maklumat yang dikumpul sebagai bahagian utama isi tugasan taksiran kumpulan.
4. Maklumat boleh dipaparkan dalam
sebarang bentuk visual (grafik).
5. Format penulisan tugasan adalah seperti
berkut :
i. Fon
Arial
ii. Saiz
huruf ialah 12
iii. Langkau
satu setengah baris
iv. Rujukan
mengikut format APA
v. Lampiran
7. Amalan plagiat tidak dibenarkan
8. Tugasan
ini membawa markah 100%, (kerja kumpulan 60% dan Individu 40%) dan wajaran 60%.
E. Tugasan yang baik harus menunjukkan kriteria-kriteria
berikut:
1. Liputan isi kandungan yang menyeluruh, konsisten dan
terperinci
2. Bukti-bukti
bahan-bahan dan “citation” yang dapat menyokong hujah anda
hendaklah dibuktikan.
3. Keseluruhan isi dan pengolahan perlu menunjukkan keaslian
hasil kajian dan
sokongan ilmiah.
4. Format
dan isi laporan perlu jelas dan koheren.
5. Tugasan anda perlu merangkumi perkara berikut :
- Pemahaman yang mendalam berkaitan Konsep pentaksiran, pengujian,
penilaian,Taksonomi Bloom,domain Krathwohl,Penilaian Bahasa,Kaedah
Penilaian Bahasa, Penilaian Kemahiran Bahasa,Penilaian Aktiviti
Bahasa,Penilaian Pengalaman Pembelajaran,Penilaian Bahasa Berasaskan Projek, Penilaian Berasaskan Sekolah dan Penilaian
Pengalaman Pembelajaran
6. Rujukan perlulah daripada pelbagai sumber yang tepat dan
memenuhi kehendak
tugasan (sekurang-kurangnya sumber daripada 3
buah buku, 3 internet, 3 jurnal dan 2
bahan bercetak yang lain)
F. Kriteria Pemarkahan
Tugasan akan
disemak berdasarkan kriteria pemarkahan yang disediakan. .
Markah kerja
kumpulan akan diberikan berdasarkan kepada subtugasan1 manakala markah tugasan individu
berdasarkan kepada subtugasan 2.
Tugasan disediakan oleh: Disahkan oleh
___________________ ____________________
(MUHAMMAD KHAIRI MOHAMED NOR) (IBRAHIM BIN BAKAR)
Pentaksiran Bahasa Melayu Sekolah Rendah Jabatan Pengajian Melayu IPGKSAH
Tarikh: 08 Julai 2014
Tarikh:
No comments:
Post a Comment